MIPS шоломи: особливості технології захисту.
Практично всі райдери, хто переймався захистом голови, ставали перед однаковим питанням: чому ціна майже однакових на вигляд шоломів настільки різна? Відкидаючи дизайн та бренд, зрозуміло, що різницю складають технології захисту, втілені в тій чи іншій моделі шолому. Саме вони покликані створити максимальний ступінь безпеки на будь-який аварійний випадок, і, чим вищий цей ступінь - тим складніші технології його забезпечують, тим вища ціна.
Тому у цій статті ми розглянемо:
-
Технологія MIPS (міпс)
-
Історія виникнення
Технологія MIPS
Multi-directional Impact Protection System, скорочено MIPS® (міпс) - з англійської це буквально перекладається як "всенаправлена система захисту від ударів". І її особливість полягає не в звичній амортизації прямих - або радіальних - ударів, а в гасінні енергії ротаційних навантажень на шолом.
Що ж це за навантаження, і чим вони небезпечні?
Люди застосовують захист голови в найрізноманітніших сферах діяльності. І якщо, наприклад, в будівництві шоломи повинні захистити від травми при падінні на голову сторонніх предметів, то й конструкція їхня досить проста. Але коли набір можливих несприятливих впливів збільшується - змінюються й вимоги до захисту.
Одним з таких впливів є обертове, або ротаційне навантаження.
Історія виникнення
Вперше з потребою рахуватись із різкими обертовими навантаження на голову люди зіткнулись задовго до виникнення велосипедних шоломів. Як це часто трапляється, виникла вона у військових, коли з'ясувалось, що найміцніший шолом, здатний вберегти голову від уламка чи кулі, зовсім безсилий - ба навіть - шкідливий при влученні швидкісного предмету по дотичній. Шолом, вбираючи в себе енергію такого удару, різко набирав обертового руху навколо голови, до якої був міцно притиснутий ремінним кріпленням, і надавав оберту самій голові. Наслідки були найрізноманітнішими: від сильного струсу мозку, до переломів шийних хребців. Саме тому - а не через якусь браваду - досвідчені військові попри устав носили шоломи не застібнувши кріплення. Або й взагалі не носили.
Згодом виявилось, що дуже схожа проблема виникає у людей під час падіння на швидкості. Навіть добре захищені райдери отримували пошкодження мозку, не маючи істотних свідчень про значні удари головою. Після ряду досліджень шведські нейробіологи прийшли до висновку, що причину таких травм становлять саме обертові нагрузки. Справа в тім, що між мозком людини та черепною коробкою існує певний проміжок, заповнений рідиною. Цей проміжок добре справляється з радіальними струсами черепу, вбираючи в себе частину енергії на шляху до мозку. Та якщо череп різко отримує оберт на кілька градусів - як це зазвичай відбувається під час удару захищеною шоломом головою під час падіння на швидкості - мозок певний час зберігає власний вектор руху, бо має певну масу та інерцію, і в результаті зазнає деформацій від ствола до кори, отримуючи значні внутрішні ушкодження.
Логічно, що задля зменшення впливу обертових навантажень шолом повинен мати певний ступінь свободи в русі навколо голови. Та цього неможливо досягнути просто розпустивши застібки: тоді ефективність шолому взагалі падає до нуля.
Але можна дозволити верхньому, твердому шару захисту дещо зміщуватись відносно внутрішнього, рухаючись уздовж нього. Так була розроблена технологія MIPS.
Автори цієї запатентованої технології копіювали "технологічні напрацювання" природи: додатковий шар між панцирем шолому та підкладкою повторює функціонал рідинного прошарку між мозком та черепом, вбираючи в себе значну частину навантажень від обертових та вуглових ударів, що значно зменшує ризик отримання закритих черепно-мозкових травм при падінні під час руху. Спочатку ця технологія втілювалась в шоломах для мотоспорту, та згодом, з розвитком більш доступних та легких компонентів, нею стали оснащуватись якісні ведосипедні шоломи.
Минулоріч компанія BONTRAGER презентувала власну розробку у технології захисту - WaveCel, детальніше ви можете ознайомитись у цій статті
У веломагазині Велодім представлено велошоломи різних брендів. Досвідчені консультанти допоможуть підібрати шолом за розміром, за стилем їзди та призначенням.
Коментарі