Вибір велосипедних покришок: опис, призначення, технології.
Все, що ви хотіли знати про велопокришки в одній статті.
На фото велосипедні покришки Schwalbe
Поки одні ганяють на тій гумі, що йшла з велосипедом – інші міняють її, наче дівчина туфлі. Вибір покришок існував, існує і буде завжди актуальним, бо колеса і чим вони їдуть по дорозі найбільше впливають на рух. В пошуах ідеалу прискіпливому велосипедисту доводиться багато чого порівнювати, читати відгуки і, звичайно, тестувати особисто. Інколи – невдало. Для цього і написаний цей гайд по покришкам.
В ньому ми не будемо розглядати весь асортимент покришок, представлених на нашому ринку, просто визначимо основні аспекти вибору:
-
типи велопокришок
-
розміри велопокришок
-
призначення велопокришок
-
технології
На фото велосипед TREK X-caliber
Якщо ви недавно придбали велосипед, то вам може бути незрозумілою та маса деталей, які стосуються покришок. У стандартній комплектації велосипеди оснащуються тими типами покришок, які будуть доцільні для використання саме на конкретному байку – будь то гірський маунтінбайк для неспішних прогулянок, професійний спортивний апарат чи туристичний всюдихід.
Переважно, перший велосипед купують недорогий хардтейл на 27,5” чи 29” колесах, з передньою амортизаційною вилкою та багатошвидкісною трансмісією. На ньому йдуть покришки універсального профілю для повсякденного використання на асфальті та сухому грунті – такі як Schwalbe Smart Sam, WTB Ranger, Maxxix Icon, Kenda Booster та інші.
В дорогих моделях покришки ставляться відповідно до призначення велосипеда (в т.ч. спортивної дисципліни). Аналогічно класу велосипеда покришка може бути недорогою та недешевою. З часом, коли новачок переростає в любителя, починається пошук змін та покращень, які дозволять отримати більше задоволення і швидше досягти своїх цілей. Найпростіший – змінити гуму!
Розміри
Ідентифікація розміру залежить від діаметру колеса та ширини покришки. Діаметр колеса дорослого велосипеда сьогодні представлений в наступних розмірах:
- 26 дюймів – стандарт, який був розповсюджений на гірських велосипедах від дев’яностих до середини двохтисячних. На сьогоднішній день виробники все більше відмовляються від велосипедів саме на такому розмірі колеса, впроваджуючи стандарт більшого діаметру.
- 29 та 28 дюймів – стандарт розміру колеса сучасного гірського та класичного шосейного велосипеда. Слід відзначити, що діаметр ободу в обидвох варіантах однаковий та рівний 622 мм. Різниця тільки в призначенні ободу (відповідно до спрямування велосипеда – шосе, гібрид, турінг, гревел, гірський) та розміру покришки. Шосейний стандарт ободів 28” за своєю шириною не дозволяє встановити на них широку гірську покришку. Гірський стандарт ободів 29” має різну ширину, що дозволяє встановити покришки різної ширини.
Слід відзначити, що шосейний стандарт колес зазвичай вказується в міліметрах – 700 або 700с. В цілому маркування виглядає як 700х25с, де 25 – ширина покришки в міліметрах, а 700 – повний діаметр колеса разом з покришкою.
- 27,5 дюймів – досить новий стандарт, як компромісний між 26” та 29”. На сьогодні широко розповсюджений в лінійках гірських велосипедів для людей невисокого зросту та у дисциплінах, де катання вимагає більшої технічності, наприклад трейл та оллмаунтін.
- 24 дюймів – стандарт для підліткових велосипедів. Не важко здогадатись, що існують і менші розміри для дитячих велосипедів.
Окремо слід відзначити, що 24 та 26 розміри досі можуть використовуватись у таких стилях як даунхіл та фрірайд, незважаючи на повну перемогу 29” у професійному сегменті.
Окрім розміру за окружністю колеса, покришки мають розмір за своєю шириною.
Дорожня резина зазвичай має розміри ширини в межах 1,75…2,0 дюймів. У вигляді маркування це виглядає як 28х1,75 або 29х2,00.
Півслікова резина має розміри ширини в межах 1,95…2,1 дюйм (29х2,1).
Гірські покришки мають ширину 2,0…3,0 (наприклад 29х2,25).
Шосейна резина має ширину в міліметрах 20…30 мм.
Гравійна гума може коливатись від 32 мм до 2.0 дюймів.
На фото велосипед TREK 520
Призначення
Із матеріалу вище ми вже частково розуміємо, що призначення покришки витікає з призначення самого велосипеду, проте асортимент типів протектора настільки великий, що його можна структурувати за наступними категоріями:
Слік – покришка майже без протектору або повністю гладк, яка використовується для їзди суто по асфальту, причому рівному. Основна перевага – низький коефіцієнт тертя, як наслідок, малий супротив коченню та можливість розвивати більшу швидкість.
Напівслік – більш універсальний тип покришки, який дозволяє використовувати її як на асфальті, так і на ґрунтових дорогах (адже має наявні шипи для бокового зчеплення з покриттям). Із можливих недоліків – значне зменшення зчеплення на мокрому грунті.
Дорожня – гума суто для використання на асфальті через твердість компаунду (склад гуми), яка до того ж повільніше зношується. Профіль немає бокових шипів.
Покришка із розвиненим протектором надає можливість їздити ґрунтовими дорогами та бездоріжжям. Але це не означає, що її неможливо використовувати на асфальті. Просто з урахуванням коефіцієнта тертя через профіль протектора ви не зможете їхати швидше. В залежності від профілю протектора, моделі покришок мають своє призначення для використання в різних погодних умовах – не грубий профіль для укатаних грунтових доріг, профіль для катання у вологу погоду по мокрому грунту, вкрай агресивний профіль для використання в горах. Деякі виробники спеціально надають рекомендації до використання гуми відповідно стилю катання та характеру поверхні..
В залежності від описаних основних типів покришок для себе слід визначитись із планами по використанню покришки. Простіше кажучи - де ви збираєтесь їздити?
Якщо ви використовуєте велосипед як засіб пересування по місту - зверніть увагу на покришки дорожнього профілю. Якщо використання велосипеда не обмежене містом, проте відсоток використання все одно більший на асфальтовому покритті, можна рекомендувати півсліки. Якщо виїзди за місто обмежуються нескладними ґрунтовими дорогами – можливо, варто підібрати покришку помірно-агресивного профілю.
Більш досвічені велосипедисти комбінують покришки на переднє та заднє колесо (на заднє колесо напівслік або покришку малоагресивного профілю, на переднє колесо покришку із більш вираженим малюнком протектора з боковими шипами). Асортимент варіантів малюнку протектора вкрай великий і кожен виробник рекомендує свій як найкращий в межах призначення.
Окремо в підборі покришок слід відзначити, що не тільки протектор, але і об’єм чи ширина покришки значно впливають на їздові характеристики. Чим ширшою є резина, тим більше стабільності в керуванні ви отримуєте.
Обов’язково дотримуйтесь тиску, який рекомендує виробник покришки. Це діапазон тиску, в межах якого властивості конкретної гуми розкриваються найкраще. На недокачаній шосейній Pro One ви далеко на заїдете, а на набитій до дзвону Nobby Nic чи Maxxis Highroller навряд чи вдасться втриматись у крутому повороті.
Захист та технології
Дорога покришка відрізняється від недорогої не профілем протектора і не вагою. На вартість покришки впливає матеріал з якого вона виготовлена – компаунд, а також наскільки покришка захищена від пошкоджень та проколів і який має термін служби на відповідному покритті.
Компаунд – термін, який визначає склад резини.
Технологічні покришки можуть складатися не з одного, а з кількох різних за своїми властивостями сортів резини (одинарний, подвійний або потрійний компаунд). Поєднання різної резини дозволяє підвищувати характеристики резини. Наприклад більш м’яка резина, яка безпосередньо контактує з поверхнею (для кращого зчеплення) та більш тверда резина для загальної міцності покришки.
TPI (Treads Per Inch) – щільність ниток корду в покришці.
Менш щільний корд має значення 30…60 TPI та робить покришку більш м’якою. Більш щільний має значення 60…120 TPI, тим самим підвищуючи зносостійкість покришки та захищає від проколів.
Фолдінгові покришки – покришки, у яких борт виготовлений не з металу, а з кевлару. Від того покришка має меншу вагу, може складатися (це зручно і при перевезенні).
Безкамерні покришки – найбільш технологічні на сьогоднішній день, зазвичай мають декілька компаундів з підвищеним рівнем захисту від проколів, меншу вагу, м’який корд (фолдінговий). Зазвичай використовуються просунутими велолюбителями та спортсменами. Для їх використання необхідні спеціальні ободи, які своїм профілем утримують покришку, спеціальні ніпелі, обідна стрічка та спеціальна рідина – герметик, який заклеює проколи. Також технологія безкамерного встановлення дозволяє використовувати покришку на меншому тиску (до 20 psi).
Перелічені вище терміни складають основні направлення захисту та технологічності покришки. Кожен виробник має низку захистів в тому чи іншому направлені, особливо в застосуванні різних компаундів.
На фото велосипед TREK Marlin
Для гірських велосипедів склалися певні комбінації покришок, перевірені поколіннями велосипедистів:
Schwalbe Rocket Ron + Schwalbe Racing Ralph
Schwalbe Racing Ray + Schwalbe Racing Ralph
Schwalbe Nobby Nic + Schwalbe Rocket Ron
Schwalbe Rocket Ron + Maxxis Crossmark
Maxxis Ikon + Maxxis Crossmark
Continental Race King + Continental Speed King
Schwalbe Rocket Ron + Continental Race King
Та багато інших.
Але ви можете комбінувати покришки будь-якого бренду з будь-яким малюнком протектора.
Велосипед це суб’єктивізм як він є, головне в ньому – ваші відчуття!
У магазині Велодім.Київ представлений широкий вибір покришок відомих виробників. Наші менеджери нададуть якісну консультацію щодо вибору покришок згідно вашого велосипеда, стилю вашої їзди.
Слідкуйте за нами у соцмережах Facebook та Instagram - у нас завжди цікаві пропозиції, нові надходження.
Коментарі